SportsPro - blog

Devet mentalnih veština uspešnih sportista

Mada uspeh ostvaruju u različitim sportovima, različitim trenažnim i životnim uslovima, svi uspešni sportisti imaju nešto zajedničko. Nije reč o broju osvojenih medalja, učešću u Olimpijskom timu, izborenim titulama. Reč je, prvenstveno, o činjenicama koje nam se na prvi pogled ne moraju učini značajnim, a zapravo su ključne.

Uspeh u sportu povezan je sa devet mentalnih veština. Sve su naučene i podložne daljem usavršavanju kroz stručno vođenje i uvežbavanje. Konsultanti Sports Pro svakodnevno rade sa sportistima i trenerima svih uzrasta i nivoa sportskih postignuća (od početnog do elitnog)  u nastojanju da im pomognu u procesu učenja i usavršavanja tih važnih veština.

Značaj učenja i usavršavanja mentalnih veština leži i u činjenici da one ne stoje samo u osnovi sportskog uspeha već ih nalazimo kao bazu uspešnosti u mnogim životnim delatnostima.

Lista mentalnih veština uspešnih sportista:

  1. Pozitivno mišljenje/stavovi
  2. Visok nivo motivacije
  3. Visoki i realni ciljevi
  4. Pozitivan samogovor (unutrašnji dijalog, bodrenje)
  5. Efektivna primena tehnika imaginacije
  6. Upravljanje anksioznošću
  7. Upravljanje emocijama
  8. Očuvanje fokusa pažnje
  9. Dobra komunikacija sa drugim ljudima

Navedene mentalne veštine su neophodne za dobro postignuće, kako u sportu tako i u drugim životnim situacijama gde se očekuje rezultat.

Piramida izvođenja sportske veštine

Mada se svaka od devet nabrojanih mentalnih veština važna, njena važnost je posebno izražena na jednom od tri nivoa izvođenja sportske veštine:

1. I Nivo: Faza dugoročnog razvoja– mentalne veštine (komunikacija sa drugim ljudima, postavljanje ciljeva, motivacija, pozitivno mišljenje) čine bazičnu osnovu za postizanje dugoročnih ciljeva, učenje, usavršavanje, izvođenje dnevne trenažne prakse. One su neophodne u svakodnevnom radu i čine dugoročnu osnovu za razvoj.

2. II Nivo: Pripremna faza -  mentalne veštine značajne za ovu fazu (pozitivan samogovor  i efektivna primena tehnika imaginacije) neophodne su u neposrednoj pripremi za izvođenje. One se koriste upravo pred početak takmičenja ili neposredno pred izvođenje neke specifične akcije.

3. III Nivo: Faza izvođenja – mentalne veštine ove faze ( koncentracija, upravljanje emocijama, upravljanje anksioznošću) neophodne su tokom izvođenja sportske veštine.

Mentalne veštine karakteristične za navedene nivoe/faze nalaze se u međuodnosu jedna sa drugom. Svaka od veština naredne faze uključuje i oslanja se na veštine izgrađene na prethodnim nivoima.

Opis mentalnih veština

1. Pozitivno mišljenje/stavovi

uspešan sportista:

  • zna da je mišljenje/stav stvar izbora
  • bira mišljenje/stav koji je pozitivan
  • sagledava sport kao priliku takmičenja sa samim sobom i mogućnost da uči iz uspeha i poraza
  • teži napretku, ne perfekcionizmu, i zna da "niko nije savršen"
  •  održava balans između sporta i ostalih životnih stvari
  •  poštuje sebe, trenera, članove tima, druge sportiste i službenike

2. Visok nivo motivacije

uspešan sportista:

  •  je svestan nagrada i beneficija koje će ostvariti kroz sport
  •  je spreman da prođe korz teške zadatke i napore čak i kada te nagrade ne slede direktno
  • zna da mnoge nagrade dolaze kroz posvećen rad a ne kroz ishod (pobedu/poraz)

3. Visoki i realni ciljevi

uspešan sportista:

  • postavlja dugoročne i kratkoročne ciljeve koji su realni, merljivi i vremenski određeni
  • je svestan svog trenutnog sportskog nivoa i spreman je da napravi specifičan, detaljan plan za postizanje definisanih ciljeva
  •  je potpuno posvećen svojim ciljevima i savladavanju dnevnih zahteva trenažnog programa

4. Pozitivan samogovor (unutrašnji dijalog, bodrenje)

uspešan sportista:

  • ojačava svoje samopouzdanje tokom kritičnih trenutaka realističnim pozitivnim samogovorom/bodrenjem
  •  govori sebi na način na koji bi se obratio svom najboljem drugu
  •  koristi samogovor/bodrenje u regulaciji misli, emocija i ponašanja tokom meča.

5. Efektivna primena tehnika imaginacije

uspešan sportista:

  • priprema sebe za takmičenje tako što zamišlja sebe u najboljem izdanju tokom meča
  • kreira i koristi bogate i žive mentalne slike
  • koristi imaginaciju tokom meča u pripremi za akciju i oporavak nakon grešaka i lošijeg izvođenja

6. Upravljanje anksioznošću

uspešan sportista:

  • prihvata anksioznost kao deo sporta
  • zna da je određen stepen anksioznosti od pomoći za dobro izvođenje
  • ume da snizi nivo anksioznosti kada je ona isuviše velika

7. Upravljanje emocijama

uspešan sportista:

  • prihvata snažne emocije kao što su anksioznost, bes i razočaranje kao deo sportskog iskustva
  • uspešno koristi emocije da unapredi izvođenje

8. Očuvanje fokusa pažnje

uspešan sportista:

  • zna na šta treba da fokusira pažnju tokom svakog meča ili druge sportske situacije
  • ume da obezbedi fokus pažnje i ukloni distrakciju bez obzira na to da li ona dolazi iz okruženja ili njega samog
  • uspešno vraća fokus kada je koncentracija izgubljena tokom meča
  • zna kako da bude "ovde i sada", bez zadržavanja na prošlim ili očekivanim budućim događajima

9. Dobra komunikacija sa drugim ljudima

uspešan sportista:

  • zna da je deo veće grupe koja uključuje njegovu porodicu, prijatelje, timske kolege, trenere i ostale
  • zna kako da na pravi način sasluša druge ljude uz istovremnu veštinu da saopšti svoje mišljene, osećanja i potrebe drugim ljudima
  • ima razvijene veštine za efikasno rešavanje konflikata, "teških" suparnika i ostalih ljudi kada su negativni i oponirajući.
20 Jun 2013
blog comments powered by Disqus